Publications
CIPM strives to lead a constructive and informed debate on strengthening democracy of the Republic of Moldova by promoting European values and practices. Thus, we research and publish policy papers centered on Moldova, its neighbors and other non-EU Eastern Europe countries: rule of law and anti-corruption reforms, good governance & human rights, regional cooperation, energy security & sustainability, EU peace-building efforts in Moldova and Ukraine, development assistance.
Raport analitic: Cum utilizează orașul Ialoveni resursele energetice?
Centrul de Inovare și Politici din Moldova (CIPM) lansează raportul analitic„Cum utilizează orașul Ialoveni resursele energetice” contribuind astfel la eforturile de analiză a cheltuielilor publice pe energie.
Totodată raportul evidențiază perspectivele de economisire a cheltuielilor pe consumul energetic al orașului Ialoveni precum și cele de utilizare a resurselor regenerabile.
Raportul complet complet poate fi citit aici.
Centrul de Inovare și Politici din Moldova – CIPM este organizația beneficiară a Programului de granturi locale al Uniunii Europene și implementează proiectul „Comunitate implicată pentru prosperitate. Ialoveni – orașul viitorului” în orașul Ialoveni.
Programul de granturi locale este lansat în baza Cadrului Unic de Sprijin a UE, acordat pentru Republica Moldova (2017-2020) din cadrul Instrumentului European de Vecinătate, prin intermediul proiectului „Abilitarea cetățenilor din Republica Moldova” (2019-2021), finanțat de către Uniunea Europeană (European Union in the Republic of Moldova) și implementat de Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ Moldova). În Regiunea de Dezvoltare Centru, partenerii de implementare a proiectului sunt Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă – AGER și AO ADR “Habitat”.
Policy Brief: Republica Moldova trebuie să țintească sus
Centrul de Inovare și Politici din Moldova (CIPM) lansează un policy brief intitulat ”Acum e momentul! Republica Moldova trebuie să țintească sus” contribuind astfel la analiza contextului politic de azi din Republica Moldova.
O primă constatare clară este deschiderea unei noi ferestre de oportunitate pentru dezvoltarea, democratizarea și europenizarea Republicii Moldova odată cu investirea Guvernului Maia Sandu în data de 8 iunie 2019.
Acest policy brief sumarizează greșelile făcute în perioada 2009 – 2019 și identifică lecțiile din care ar trebui să învățăm cu toții: cetățenii, guvernanții, societatea civilă, mass-media și chiar companiile private.
Una dintre lecțiile prioritare pentru asigurarea unei democrații sănătoase și a unei societăți prospere este cea de a nu da ”un cec în alb” politicienilor indiferent de obiectivul frumos invocat pe tot parcursul activității acestora. Integrarea europeană a fost obiectivul de țară din 2009 încoace, însă sub această umbrelă s-au comis unele dintre cele mai mari abuzuri din istoria Republicii Moldova chiar sub ochii societății civile și mass-media. Îmbătați fiind de frumoasa aspirație a noului Guvern de a se integra în Uniunea Europeană, nu s-a reacționat prompt și suficient de puternic față de suspiciunile despre activități ilegale ale liderilor politici.
În contextul în care Republica Moldova are un Guvern format din două forțe politice cu viziuni geopolitice diametral opuse (blocul parlamentar ACUM și PSRM), dar cu obiectul comun de a dezoligarhiza țara, societatea civilă are rolul să ghideze noul Guvern pentru a ne asigura că democratizarea și europenizarea țării devin ireversibile, evitând să ne mai ghidăm după principiul ”scopul scuză mijloacele”.
De acum încolo, nu mai trebuie să oferim ”un cec în alb” oricât de bine sună promisiunile Guvernului. De acum, fiecare decizie trebuie supusă atenției și vigilenței societății civile. Astfel, Centrul de Inovare și Politice din Moldova (CIPM) propune un set de schimbări structurale în domeniile:
- Justiție și poliție
- Asistența oficială europeană
- Securitate națională și cooperare internațională
- Societatea civilă - actor pozitiv al schimbării.
Educație Juridică Non-formală. Ghid de predare pentru profesioniștii dreptului
Prezentul ghid este dedicat profesioniștilor în drept precum și profesorilor care își propun să predea educație juridică copiilor și tinerilor din școlile și liceele din Republica Moldova.
Ghidul prezintă trei aspecte:
(1) tipul de informații ce trebuie transmise în funcție de tematica aleasă;
(2) tehnicile și metodele de predarea a educației juridice nonformale către elevi;
(3) sursele de informare pentru formator.
Ghidul integral poate fi descărcat aici.
Research Report: Radiography of corruption in the medical system of the Republic of Moldova
This research report aims to identify the patients’ perception regarding the quality of medical services provided by Moldovan hospitals as well as their perceived level of corruption regarding the entire medical system of the Republic of Moldova.
In order to have an accurate image, the research team has analyzed also the opinion of the medical staff from the Republic of Moldova on the challenges they face in the exercise of their attributions as well as their vulnerabilities to various risks associated with corruption.
Moreover, the study highlights the need to implement more ambitious anti-corruption policies by transposing ISO standards on quality management and anticorruption.
The paper can be accessed here.
The Romanian version of the paper can be found here.
Guide: Facilitating transition to European standards in the EaP countries
The purpose of the guide “Facilitating transition to European standards in the EaP countries” is to provide useful recommendations that will facilitate implementation of European standards in Eastern Partnership countries, especially in Moldova, Georgia and Ukraine, and will contribute to implementation of the European integration agenda by these three countries.
The recommendations are based on the analysis of the evolution of the standardization sector in Moldova, Ukraine and Georgia. This Guide is taken into consideration the constraints faced by these countries in the process of implementation of European standards.
Implementation of European standards is carried out by several actors, each with its role in this process. It is important that the efforts of all stakeholders (SMEs, regulatory authorities, quality infrastructure bodies, civil society and academia) are mutually correlated and mutually reinforced. For these reasons, the Guide provides recommendations for each category of stakeholders and is structured so that it is easy to use by each representative of them. At the same time, the Guide provides additional recommendations specific to the agri-food, construction and energy efficiency sectors.
The guide is conducted within the project “Enhancing the role of Civil Society and SMEs from Eastern Partnership Countries in the implementation of European standards” implemented by Center for Innovation and Policies in Moldova (CIPM), Georgia’s Reforms Associates (GRASS) and Strategic and Security Studies Group in Kyiv, Ukraine.
Comparative Study: EU standards velocity within EaP countries
The comparative study “EU standards velocity within EaP countries. Evaluation of the progress and challenges in Moldova, Ukraine and Georgia” approaches in a comparative view the challenges and opportunities of the standardization process in three Eastern Partnership countries – Georgia, the Republic of Moldova and Ukraine- and outlines the basic trends and dynamics. It focuses on the transition from Soviet (GOSTs) to European/International standards and analyses the obstacles associated with this process. The paper seeks to figure out how the signing of the Association Agreements between the EU and the three EaP countries have contributed to the implementation of European standards in these countries and discusses practical examples in construction, agro-food and energy efficiency sector in support.
By signing the Association Agreements and DCFTAs with the European Union, Georgia, Moldova and Ukraine have committed to harmonizing their legislation and standards to those of the EU through which the objectives of boosting trade and economic growth through improved access to the European single market for their autochthonous products can be achieved. However, this objective could be achieved only through minimization of Tariffs and Non-Tariffs Barriers, which imply compliance with EU legislation, practices, technical regulations, standardization, metrology, accreditation, conformity assessment procedures and the market surveillance system as provided in the Association Agreements between the EU and Georgia, Moldova and Ukraine.
In this respect, the three EaP countries have started to accelerate the processes of implementation of European standards, benefiting from significant EU financial and technical assistance. However, the process of implementation of EU standards in Georgia, Moldova and Ukraine is a difficult challenge mainly because of the adopted and implemented soviet standards (GOSTs) that are conflictual with the European ones. Moreover, the European standards aim at higher quality and require more efforts and financial resources than GOST.
Policy Report: Integration of human rights issues in European development cooperation policy
Through its development and cooperation policy, the European Union (EU) has committed to becoming a global promoter of human rights. Since its inception, the EU has begun considerable efforts to incorporate the principles of respect for fundamental human rights and freedoms, as well as the values of democracy and the rule of law, both in foreign policy and in the European Union’s development cooperation policy.
The full report can be accessed here.