Irina Postolachi-Josan
Țara de reședință: Franța
Educație:
- Université Sorbonne Nouvelle – Paris 3 (Paris, Franța) • Doctorat în Didactica FLE, a Limbilor și Culturilor, 2014-2020 • Membră asociată a grupului de cercetare Literaturi fără frontiere: Abordări poetice, antropologice și didactice • Participantă în organizarea mai multor conferințe, ateliere și dezbateri științifice internaționale, organizate de către doctoranzii și doctorii Școlilor Doctorale « Științe ale Limbajului » și respectiv « Europa latină – America latină » • Titlul tezei de doctorat: De la text la scenă – Didactica Limbii Franceze ca Limbă Străină prin abordări teatrale în Republica Moldova • Mențiune: foarte onorabilă cu felicitări din partea juriului.
- Université Sorbonne Nouvelle – Paris 3 (Paris, Franța) • Master 2 Științific în Didactica Limbii Franceze ca Limbă Străină și/sau Limba a doua (FLE/FLS) și alte Limbi, 2011-2012 • Studii de cercetare sub îndrumarea prof. emerit, academician, Jean-Paul Narcy-Combes • Subiectul temei de cercetare: « Aportul activităților teatrale în predarea și învățarea Limbii Franceze ca Limbă Străină în Moldova și Franța ». Mențiune: foarte bine.
- Université de Franche – Comté, Centrul de Lingvistică Aplicată (Besançon, Franța) • Stagiu de perfecționare lingvistică, pedagogică și culturală pentru profesori și formatori, 2010 (2 luni).
- Universitatea de Stat « Alecu Russo » din Bălți (Bălți, Republica Moldova) • Master 1 în Limbi Moderne și Clasice • Subiecte studiate: Limba și Literatura Franceză și Germană.
- Universitatea de Stat « Alecu Russo » din Bălți (Bălți, Republica Moldova) • Licență în Lingvistică generală și Tehnologii educaționale • Cursuri studiate: Limba și Literatura Franceză și Germană.
Experiență profesională:
Irina Postolachi-Josan este, începând cu anul 2020, Cercetător științific la Universitatea Sorbona din Paris și Lector în cadrul Academiei de Créteil (Franța), având ca subiect principal de cercetare Didactica Limbilor și a Culturilor în spațiul european. Ea predă elevilor Școlii elementare publice Denis Diderot 1 un curs opțional de interculturalitate: limbă, cultură și civilizație Franceză și Română, formându-i pe aceștia să deprindă aceste două limbi, prin organizarea de ateliere lingvistice și socioculturale. De altfel, încă dinainte de a preda în sistemul național de învățământ francez (mai precis începând cu anul 2013), ea organizează astfel de ateliere interculturale în cadrul Asociației Culturale Plurilingve Moldo-Franceze « L’Âme Moldave » din Paris, a cărei poziție de vicepreședinte o ocupă, fiind cofondator și formator intercultural al acesteia. Mai mult decât atât, în cadrul programului sociocultural « DIASPORA ENGAGEMENT HUB (DEH) », Irina a coordonat, în perioada anilor 2016-2017, proiectul « Consolidarea migrației Moldovei și Dezvoltarea cadrului instituțional, Domeniul Educației și Culturii », finanțat de către Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare (SDC) și implementat de către Cancelaria de Stat a Guvernului Republicii Moldova și Organizația Internațională pentru Migrație, Misiunea din Republica Moldova, organizând ateliere socioculturale și interculturale în Limba Franceză, atât în Franța, cât și în Republica Moldova, destinate cadrelor didactice, elevilor și studenților de profil, din aceste două țări.
În Republica Moldova, Irina a predat Limba Franceză în cadrul Facultății de Științe ale Naturii și Educație, a Universității « Alecu Russo » din Bălți, între 2010 și 2011, iar anterior la Liceul Teoretic Regional și Colegiul « Ion Creangă » din același oraș. Pe lângă activitatea pur didactică, ea a contribuit, între 2007 și 2011, la organizarea Învățământului Superior, fiind coordonatoare pedagogică pentru formarea academică la nivelurile de Licență și Master, în cadrul Facultății de Științe ale Naturii și Educație, la aceeași Universitate, având funcția de Metodist universitar, la nivel de Decanat și Rectorat. Mai mult, în anul 2021, ea făcut parte din Comitetul Național Științific și de Evaluare a învățământului superior moldav, în calitate de expert internațional, producând analize și evaluări calitative ale programelor de studii de Licență și Master.
O altă preocupare a Irinei o reprezintă activitatea de mentorat, ea oferind sprijin studenților moldoveni francofoni, din Franța și/sau din Moldova (la distanță, în colaborare cu instituțiile superioare din Republica Moldova). Misiunea principală a acestui demers este aceea de a le oferi suport studenților moldoveni francofoni în alcătuirea rapoartelor de sfârșit de an academic, a rapoartelor de cercetare și/sau a tezelor, de a pune în valoare rezultatele cercetărilor acestora și de a stabili legături între aceștia și alte Departamente și Școli Doctorale de profil din Franța.
Domenii de expertiză:
- Didactica Limbilor și a Culturilor, cu specializare în Limba Franceză, Limba Germană și Limba Română;
- Mentorat pentru elevii, studenții și cadrele didactice de profil;
- Evaluarea programelor de studii preuniversitare și universitare din Republica Moldova și din Franța.